På samme måte som det er bra for alle involverte at mikrolån faktisk gir avkastning til långiver, vil markedsføring og profilering av selskaper og tjenester være noe som er helt avgjørende også hva angår mikrolån. Det er altså ikke noen motsetning mellom det samfunnsnyttige aspektet ved mikrolån og kommersielle tiltak som markedsføring og profilering på nett. Husk på at selv frivillige organisasjoner må ha ansatte og dekke kostnader. Dessuten vil en tjeneste med mikrolån aldri få den oppmerksomheten den fortjener uten markedsføring. Det er kanskje til og med mulig å si at partnerskap som Nordic Microfinance Initiative egentlig markedsfører for lite, og burde fokusere mer på private investorer?
Alle trenger en profesjonell nettside
Det er ikke slik at en god nettside betyr alt, men fraværet av en profesjonell nettside kan definitivt gjøre at man ikke når ut til publikumet sitt. Dette gjelder etter hvert innenfor alle bransjer, fra finans til lokale tjenester og helt digitale løsninger. Spesielt når selve produktet også er digitalt, som i forbindelse med nettspill eller pengespill på nett, er det selvfølgelig helt avgjørende. Et godt eksempel er Unibet Logg Inn, i tillegg til å ha gode produkter og service er det nødvendig med en moderne nettside. Unibet er en av de ledende aktørene innenfor sitt felt, med en stor markedsandel i markedet og mange populære spill. De hadde aldri kommet dit med en gammeldags umoderne nettside.
I henhold til mikrofinans og mikrolån er det kanskje spesielt mot mulige långivere det hadde vært mye å hente på å virkelig styrke arbeidet med tilstedeværelsen på nett. Det avhenger av målgruppen for lånene, men hvis det for eksempel hovedsakelig er analfabeter eller grupper med begrensede lese- og skriveferdigheter som er i fokus så begrenser det selvfølgelig mulighetene.
Markedsføring mot långivere
Før vi går videre er det viktig å beskrive forskjellen mellom crowdfunding, folkefinansierte lån og mikrofinans med målgruppen utviklingsland.
- Folkefinansierte lån, eller crowdfunding-lån, handler om lån og kreditter med fokus på det litt mer klassiske markedet for forbrukslån. Noen opererer også innenfor markedet for eiendom, eller andre kredittbehov som forskjellige selskaper måtte ha. Det handler da ofte om lån med relativt høy rente og lite eller ingen sikkerhet. Det finnes en rekke plattformer for denne type lån, med varierende profil. I dag er det relativt enkelt å plassere pengene sine på en slik plattform.
- Mikrofinans og mikrolån med målgruppen utviklingsland er på langt nær like lett tilgjengelig. Den store aktøren Nordic Microfinance Initiative, som vi nevnte helt i begynnelsen, har for eksempel ingen aktivitet direkte mot privatpersoner. Det er selvfølgelig ikke noe negativt med at det er store institusjonelle investorer med på laget, men det burde definitivt være rom for å lage et produkt som passer privatpersoner, og markedsføre disse.
Spesielt når det handler om prosjekter som har mange store aktører med på laget ville dette være attraktivt også for privatpersoner. Da må det likevel «pakkes» på en god måte med lettforståelige og enkle produkter som det er enkelt for privatpersoner å investere igjen. Her er det sannsynligvis mulig å hente mye inspirasjon fra de mange plattformene innenfor folkefinansierte lån.
Markedsføring mot låntakere
Hvordan man skal markedsføre lånemuligheter er et vanskelig tema. På lik linje med hvordan vi i Norge begrenser markedsføring av kreditter skal markedsføringen av mikrolån i utviklingsland selvfølgelig være ansvarlig. Det er viktig at lånene gis på en måte som virkelig legger til rette for starte en egen liten bedrift, eller på andre måter bidrar til vekst.
Samtidig er det viktig med god informasjon, et tilbud som ingen kjenner til vil ikke ha mye effekt. Mye av arbeidet kan skje helt lokalt, direkte sammen med låntakere, men i noen tilfeller vil det helt sikkert også være på sin plass å benytte seg av markedsføring via for eksempel Facebook eller SMS. På godt og vondt har Facebook etablert seg i store deler av verden, og i flere utviklingsland er Facebook nesten synonymt med internett. Derfor vil det være viktig for alle å være på plass i dette mediet. Avhengig av infrastruktur kan det også være slik at enklere kanaler som SMS er passende.
Oppsummert er det viktig å huske på at selv samfunnsnyttige formål, som mikrofinans og mikrolån, må markedsføres og profileres både på nett og i andre kanaler. Det er helt enkelt obligatorisk i 2020.